Na tak postawione pytanie można oczywiście zaoferować krótką i treściwą odpowiedź. Tego typu podejście do sprawy jest jednak charakterystyczne dla grupy przedsiębiorców, którzy nie radzą sobie z przedsiębiorczością i podejmowaniem dobrych decyzji biznesowych. Można mówić o wartościach i cechach przedsiębiorcy, ale na pewno nie o prostych receptach. Na takich cechach skupimy się właśnie tutaj.
Komunikatywność
Mówi się, że sukces w biznesie to zdolność do przedarcia się z własnym produktem czy usługą do klienta. Warto popatrzeć w tej perspektywie na Steve’a Jobsa. Legendarny szef Apple nigdy nie był ani wynalazcą, ani nawet innowatorem, za którego uchodził. Jego sukces polegał na odpowiedniej komunikatywności, czyli na umiejętności sprzedania ludziom urządzeń poprzez przekonani ich do użyteczności tych urządzeń. Podkreślmy, że Jobs nigdy w swojej ofercie nie miał niczego, co na rynku już kiedyś by nie było zaprezentowane przez kogoś innego, nieraz dekadę prędzej, a słynni iPhone pod względem technologicznym zawsze był 3-4 lata za konkurencją. Czy miało to jakieś znaczenie?
Warto jeszcze podkreślić, że komunikatywność nie polega bynajmniej na samym prowadzeniu rozmowy. Wypowiadanie się, a tym bardziej skupienie na własnym przekazie, to nic istotnego dla sukcesu w biznesie.
Kreatywność
Własny biznes zawsze powinien opierać się o kreatywność rozumianą jako nowy sposób na zrobienie czegoś lub zrobienie czegoś, co do tej pory nie było robione i pozwala klientowi coś załatwiać lepiej bądź inaczej. Brzmi to dość skomplikowanie, ale należy to rozumieć tak, że klient ma swoje potrzeby. Nie interesuje go produkt czy usługa ? interesuje go jego potrzeba i sposoby na jej zaspokojenie. Jeśli uda nam się zaoferować równie dobry sposób, ale taniej lub wygodniej, osiągniemy sukces. A może potrafimy zrobić coś, dzięki czemu potrzeba całkiem zniknie? Produkt Henry?ego Forda rozprawił się z problemem trzymania konia w mieście, a z końmi nie miał nigdy nic wspólnego.
Krytyczne myślenie
Zazwyczaj własny biznes zabija się samemu, a sukces w biznesie, jeśli tylko pomysł na niego był dobry, okazuje się nieosiągalny przez nasze błędne działania. Jest to bardzo ważne, ponieważ sklepiki i lokale gastronomiczne często bankrutują przez przeinwestowanie, a typowe usługi znakomicie potrafią sobie radzić z zaoferowaniem usługi, ale już nie z dotarciem do klienta. Dlatego cały mechanizm działania musi być dobrze przemyślany pod katem tego, czy przypadkiem połowa pary nie idzie w gwizdek, a równocześnie jakieś ważne rzeczy nie są pomijane. Warto mieć sprawdzony pomysł na biznes, zaplanowaną strategię marketingową i przy odrobinie naszej pracy możemy liczyć na osiągnięcie sukcesu w biznesie.